Creative Commons License
Ця робота ліцензується за міжнародною ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Соціологічні та психологічні моделі комунікації: можливості та обмеження застосування в дослідженнях міжкультурної взаємодії в умовах прикордоння

1K+
105
Стаття(УКР)(.pdf)

Розглянуто процес теоретичної концептуалізації соціологічних і психологічних моделей комунікації як важливого наукового підґрунтя соціологічного дослідження міжкультурної взаємодії підліткової молоді прикордоння. Розкрито динаміку та ключові семантичні віхи процесу становлення сучасного трактування міжкультурної комунікації. Простежено трансформацію уявлень про структурні елементи міжкультурної комунікації, їхні функції та завдання. Проаналізовано генезу уявлень про елементи моделей міжкультурної комунікації з урахуванням потреб та особливостей конкретного періоду їхнього виникнення та розвитку. Визначено вектор динаміки трактування міжкультурної комунікації з урахуванням особливостей сьогодення: від її технократичного до інтеракціоністського бачення. Акцентовано на спільному та відмінному в моделях комунікації Г. Лассуела, Шенона-Уівера, Т. Ньюкомба, Осгуда-Шрамма, Дж. Гербнера, Вестлі-Маклейна, Д. Берло, М. де Флера та Г. Маліцке. Зазначено, що трансформація розуміння процесу комунікації відбувається від її лінійного до циклічного трактування. Особлива увага приділена аналізу бар’єрів комунікації, концептуалізованих у моделях деяких із названих авторів у рамках поняття “шум”. Наголошено на вагомості та актуальності фактора зворотного зв’язку в процесах комунікації, особливо в площині міжкультурної взаємодії. Розкрито роль і значення структури особистості відправника та отримувача повідомлення в процесах комунікативної взаємодії, проаналізовано культурно детерміновані фактори тиску та обмежень, спричинені публічним характером процесів комунікації. Виокремлено підходи до пояснення суті комунікації у площині її наукових трактувань: структурний і проце­суальний. Підкреслено, що структурні моделі зосереджені, насамперед, на аналізі складових елементів комунікації, тоді як процесуальні моделі переважно описують динаміку комунікації, процеси трансформації смислів у межах комунікативної взаємодії. Зроблено висновок, що найпридатнішими моделями міжкультурної комунікації, які можуть бути застосовані при аналізі міжкультурної взаємодії підліткової молоді прикордоння, є модель М. де Флера та модель Г. Маліцке.

  1. Maksymovych, O.V. (2017). Value Orientations and Social Status Aspirations of Frontier Teenagers in Eastern and Central Europe in terms of Economic Strategy of Carpathian Euroregion Development. In Contemporary Socio-Economic Issues of Polish-Ukrainian Cross-Border Cooperation: Abstracts (pp. 59-60). Warsaw: Center of European Project.

  2. Maksymovych, O.V. (2018). Value Orientations and Social Status Aspirations of Frontier Teenagers in Eastern and Central Europe. Warsaw East European Review, VIII, 219-237.

  3. Maksymovych, O.V. (2018). Identities of Adolescents of the Precarpathian Region in terms of Cross-Cultural Communication of Borderland Area of Central and Eastern Europe (based on the Survey of Students of General Secondary Educational Institutions). Habitus, 7, 54-59. URL: http://habitus.od.ua/journals/2018/7-2018/12.pdf [in Ukrainian]

  4. Sokurianska, L.G., Maksymovych, O.V.  (2019). Intercultural communication in terms of Central and Eastern Europe Adolescents’ Value Orientations Constructing Factor (based on International Survey Results). Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, VII (32), I, 192, 99-104 [in Ukrainian]

  5. Batsevych, F.S. (2007). Dictionary of Intercultural Communication Terms. Kyiv: Dovira [in Ukrainian]

  6. Pocheptsov, H. (2001). Communication Theory. Moscow: Refl-buk [in Russian]

  7. Lasswell, H.D. (1948). The Structure and Function of Communication in Society. URL: http://marketing-course.ru/wp-content/uploads/2018/11/Lasswell.pdf

  8. Shannon, C.E. (1948). A Mathematical Theory of Communication. Reprinted with corrections from The Bell System Technical Journal, 27, 379-423, 623-656. URL: http://www.math.harvard.edu/~ctm/home/text/others/shannon/entropy/entropy.pdf

  9. Newcomb, T.M. (1953). An Approach to the Study of Communicative Acts. Psychological Review, 60 (6), 393-404.

  10. Schramm, W. The Nature of Communication between Humans. URL: http://marketing-course.ru/wp-content/uploads/2018/11/schramm.pdf

  11. Gerbner’s General Model. Communication Theory.  URL: https://www.communicationtheory.org/gerbners-general-model/

  12. Westley Bruce, H., MacLean Malcolm, Jr. A Conceptual Model for Communications Research. URL: http://marketing-course.ru/wp-content/uploads/2018/11/Journalism-Quarterly-1957-Westley-31-8.pdf

  13. Arniel Ping. (2016). Introduction to Media and Information Literacy (Part 1). Communication, Communication Models, Media Literacy, Information Literacy, Technology (Digital) Literacy, and MIL.  URL: https://www.slideshare.net/arnielping/media-and-information-literacy-communication

  14. Berlo’s SMCR Model of Communication. (2018). Businesstopia. URL: https://www.businesstopia.net/communication/berlo-model-communication

  15. Melvin, L. De Fleur, Ball-Rokeach, S. (1970). Theories of Mass Communication: 2nd ed. New York: McKay.

  16. Dr. Melvin L. De Fleur Distinguished Lectures Series. URL: http://sites.bu.edu/crc/crc-lecture-series/

  17. De Fleur Model of Communication (2018). Businesstopia.  URL: https://www.businesstopia.net/communication/de-fleur-model-communication

  18. Maletzke, G. (1963). Psychologie der Massen Kommunikation: Theorie und Systematik. Hamburg: Verlag Hans Bredow-Institut [in German]

  19. Maletzke, G. (1996). Interkulturelle Kommunikation. Zur Interaktion zwischen Menschen verschiedener Kulturen. Opladen: Westdeutsher Verlag GmbH [in German]

  20. Korneva, L.I. (2004). Intercultural Competence in Terms of Successful Professional Work of Russian Managers. Vestnik UHTU-UPY, 10, 54-61. URL: http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/54658/1/vestnik_2004_5_007.pdf [in Russian]

  21. Fawkes, J. (2007).  Public relations models and persuasion ethics: A new approach. Journal of Communication Management, 313-331. https://doi.org/10.1108/13632540710843922

  22. Mynyn, A. Maletzke’s Model of Communication. URL: http://marketing-course.ru/maletzke-model/ [in Russian]

Повний текст