Міфоаналітична трансформація лідерства у сучасному світі: соціологічний підхід Ж. Дюрана
Проаналізовано міфоаналітичну трансформацію лідерства у контексті сучасних концепцій. Українське суспільство постійно розвивається, що потребує нових лідерів, які здатні забезпечити конструктивні зміни. У сфері публічного управління особливої уваги потребує питання лідерства, яке пов’язане з питаннями генерування інновацій та їх реалізації, а також з ресурсними питаннями самоорганізації. Розглянуто теоретичні основи лідерства з урахуванням основних архетипних теорій. Охарактеризовано типологію лідерства М. Вебера, яка ґрунтується на сенсі соціального схвалення та виявленої довіри і розкриває такі типи лідерської легітимності: традиційний, харизматичний і раціонально законний. Виокремлено головні відмінності між поняттями “лідер” і “керівник”. Окреслено типологію О. Нойбергер архетипових патернів лідерства, розкрито їх позачасові структурні прояви та детермінанти взаємодій. Виявлено можливості застосування основних ідей соціології Ж. Дюрана у сучасних концепціях лідерства через уявлення символічних структур, які створюють смисли, структурують базові орієнтири отриманого досвіду та дій, залежно від індивідуальних інтерпретативних здібностей і безперервного обміну між людиною та культурою, демонструють потужний психоенергетичний потенціал. Обґрунтовано можливість використання соціологічного підходу для окреслення детермінант лідерської активності. Такий підхід побудований на ідеях психоаналізу, глибинної психології, структурної та політичної антропології, феноменології, а також етології. Зазначено, що ключовим концептом теорії уяви Ж. Дюрана постає імажінер. Розглянуто особливості застосування міфоаналізу до сфери публічного управління в контексті трансформаційного лідерства. Розглянуто когнітивні та емоційні активи лідерства з метою обґрунтування джерел інноваційного та самореалізаційного потенціалу сучасних лідерів. Представлено особливості міфокритичного та міфоаналітичного методу Ж. Дюрана.
Jung, C.G. (2016). Archetypal symbol. Moscow: Kanon [in Russian]
Durand, G. (1984). The Anthropological Structures of the Imaginary. Paris: Dunod [in French]
Eliade, M. (1998). The myth of the eternal return. Archetypes and repetition. Saint-Petersburg: Aleteyya [in Russian]
Neumann, E. (1991). The Great Mother: An Analysis of the Archetype. Princeton: Princeton University Press.
Mark, M., Pearson, C.S. (2001). The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes. New York: McGraw-Hill.
Myers-Briggs, I., McCaulley, M., Quenk, N. (1998). MBTI Manual (A guide to the development and use of the MyersBriggs type indicator). Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press.
Hofstede, G. (1991). Cultures and Organisations: Software of the Mind. London: McGraw-Hill.
Afonin, E.A., Martynov, A.Yu. (2019). Archetype as a source of the innovation process. Public Manаgement, 3, 28-42.
Donchenko, O., Romanenko, Yu. (2001). Archetypes of social life and politics (deep regulations of psychopolitical everyday life): monograph. Kyiv: Lybid [in Ukrainian]
Krymskyi, S.B. (2000). Philosophy as a way of humanity and hope. Kyiv: Course [in Ukrainian]
Novachenko, T.V. (2013). The archetypal paradigm of the authority of the head in public administration: monograph. Nizhyn-Kyiv: Lysenko M.M. [in Ukrainian]
Weber, M. (1998). Sociology. General historical analysis. Policy. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian]
Adair, J. (2007). Leadership for Innovation: How to Organise Team Creativity and Harvest Ideas. Philadelphia: Kogan Page Publishers.
Gliddon, D.G. (2006). Forecasting a competency model for innovation leaders using a modified delphi technique. URL: https://etda.libraries.psu.edu/catalog/6994
Morozova, E.N. (2008). Balance of administrative and leadership skills. Saint-Petersburg: Rech [in Russian]
Newstrom, J., Devis, K. (2000). Leadership and empowerment. Organisational behaviour. Saint-Petersburg: Piter [in Russian]
Neuberger, O. (2002). To lead and to let lead: Approaches, findings and critique of leadership research. Stuttgart: UTB [in German]
Maslow, A.H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50, 4, 370-396.
Wheatley, M. (1992). Leader shipand the New Science: Learning about Organization from an Orderly Universe. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Durand, G. (1993). The Implication of the Imaginary and Societies. Current Sociology, 41, 2, 17-32.
Durand, G. (1973). The Symbolic Imagination. Paris: Presses Universitaires de France [in French]
Durand, G. (1979). Mythical figures and faces of the work: from mythocriticism to mythanalysis. Paris: Berg international [in French]