Інструментарій збереження та розвитку інтелектуального кадрового потенціалу промисловості України
Проблеми, пов’язані з тотальними втратами промислового потенціалу України, що спричинені повномасштабним вторгненням Росії в Україну, ще більше поглибилися через інтенсифікацію міграційних процесів і відплив професійних кадрів. Найважливішим важелем пoвоєнного відновлення промисловості має стати раціональне використання найціннішого її капіталу – інтелектуального ресурсу. Тому питання збереження, закріплення та розвитку інтелектуального потенціалу промисловості стало злободенним для нашої країни. Розглянуто проблеми й особливості розвитку інтелектуального кадрового потенціалу промисловості України, що загострилися через обвальне скорочення промислового виробництва, втрату кваліфікованих працівників, посилення міграційних процесів, відставання професійної освіти від сучасних виробничих вимог, зниження престижності інженерних професій, відсутність пріоритету STEM-підходу у вітчизняній професійній освіті. Акцентовано увагу на тому, що стрімкий розвиток технологій підвищує вимоги до набуття сучасних знань, професійних кваліфікацій, компетентностей, можливості отримувати освіту протягом усього життя. Євроінтеграційний поступ України потребує врахування зарубіжного досвіду співробітництва освіти та бізнесу для підвищення кваліфікації кадрів і підтримки інтелектуального кадрового ресурсу в реалізації політики розвитку STEM-дисциплін і залученні молоді до програм національного рівня, які спрямовані на усунення розривів у навичках і знаннях. Предметом дослідження є розроблення пропозицій для державних органів щодо збереження, закріплення та розвитку інтелектуального ресурсу промисловості в процесі повоєнного відновлення країни. Метою статті є визначення шляхів збереження та розвитку інтелектуального кадрового потенціалу для повоєнного відновлення промисловості з урахуванням реалізації євроінтеграційних прагнень України щодо розвитку компетентностей, навичок і вмінь персоналу.
Amosha, O.I., Antoniuk, V.P. (2016). The labour market of Ukrainian industry and the labour potential of the industry: modern trends and problems. Rynok pratsi ta zainiatist naselennia – Labour market and employment, 4, 18-24 [in Ukrainian]
Kovtunets, V.V., Londar, S.L., Melnyk, S.V., Castel-Branco, E.V. (2021). Requirements of the Ukrainian labor market to the level of education of employees. Osvìtnâ analìtika Ukraïni – Educational analytics of Ukraine, 4 (15), 5-20 [in Ukrainian]
Yaremenko, L.M., Makarchuk, I.M., Perchuk, O.V. (2022). Evaluation of competitive advantages of Ukrainian higher education institutions in the European education market. Ekonomika, upravlinnia ta adminisrtuvannia – Economics, Management and Administration, 1 (99), 18-24 [in Ukrainian]
Petrova, I.L., Blyzniuk, V.V. (Eds.). (2018). Ukrainian labour market: imperatives and opportunities for change: a collective monograph. Kyiv: NAS of Ukraine, SO “Institute for Economics and Forecasting of the NAS of Ukraine”. URL: http://ief.org.ua/docs/mg/306.pdf [in Ukrainian]
Blyzniuk, V.V., Yuryk, Ya.I. (2018). Asymmetricity in the development of the industrial segment of Ukrainian labor market. Ekon. prognozuvannâ – Economy and Forecasting, 4, 65-80. https://doi.org/10.15407/eip2018.04.065 [in Ukrainian]
Deineko, L., Hrebelnyk, O., Zharova, L., Tsyplitska, O., Grebeniuk, N. (2022). Digital divide and sustainable development of Ukrainian regions. Problems and Perspectives in Management, 20 (1), 353-366. http://dx.doi.org/10.21511/ppm.20(1).2022.29
Lisogor, L.S., Rudenko, N.V. (2021). Estimation of the structural changes of employment at the regional labour markets. Ekonomika, upravlinnia ta adminisrtuvannia – Economics, Management and Administration, 4 (98), 3-9 [in Ukrainian]
Semigina, T. (2020). European policy on recognition of professional qualifications: lessons for Ukraine. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 22. Politychni nauky ta metodyka vykladannia sotsialno-politychnykh dystsyplin – Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 22. Political Sciences and Teaching Methodology of Socio-Political Disciplines, 22 (28), 5-14 [in Ukrainian]
Deineko, L.V. (Ed.). (2022). Future challenges for the industrial development of Ukraine: scientific report. Kyiv: NAS of Ukraine, SO “Institute for Economics and Forecasting of the NAS of Ukraine”. URL: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2022/06/Vyklyky-majbutnjogo-dlja-promyslovogo-rozvytky.pdf [in Ukrainian]
Deineko, L.V. (Ed.). (2022). Industry of Ukraine facing the challenges of the future: in search of answers and solutions: collective monograph. Kyiv: NAS of Ukraine, SO “Institute for Economics and Forecasting of the NAS of Ukraine”. URL: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/Promyslovist-Ukrainy-pered-vyklykavy.pdf [in Ukrainian]
OECD (2015). Education at a Glance 2015: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. URL: https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2015_eag-2015-en#page2
Kostiuk, O. (2022, February 20). Why university graduates do not satisfy employers. ZN.UA. URL: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/chomu-vipuskniki-universitetiv-ne-zadovolnjajut-robotodavtsiv.html [in Ukrainian]
Metallurgical technological. (2021, May-June). TOP-100. Ratings of the largest, 10, 62-63 [in Ukrainian]
Zhukova, E.Yu., Parsiak, V.N., Zhukov, Yu.D., Sumutenkov, I.V., Drahan, S.V. (2022). Demographic trends as a development factor of cooperation between the university and engineering companies. URL: https://www.slideshare.net/APPAU_Ukraine/ss-251208181?from_action=save [in Ukrainian]
Jobs lost, jobs gained: What the future of work will mean for jobs, skills, and wages. (2017, November 28). McKinsey Global Institute. URL: https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/jobs-lost-jobs-gained-what-the-future-of-work-will-mean-for-jobs-skills-and-wages
Ask, A.S., Røed, M., Aarek, I. (2018). Environmental influence on learning: Reflections on an experience from further education in pedagogic entrepreneurship. Journal of the International Society for Teacher Education, 22 (2), 6-14.