Застосування “дослідження в дії” та “дослідження в дії за участі” в соціальній роботі з дітьми та молоддю
Розглянуто досвід застосування стратегії «дослідження в дії» та «дослідження в дії за участі» в соціальній роботі з дітьми та молоддю на прикладі 20 досліджень, проведених урізних країнах світу впродовж 2001–2013 рр.
Виділено тематику досліджень, роль учасників і наслідки участі у дослідженнях для дітей та молоді.
McNiff J. Action Research: Principles and Practice. 3rd edition. Routledge, 2013, 226 p.
About Us: ALARA: Group Spaces. URL: http://www.alarassociation.org/pages/about-us
Jupp V. The Sage Dictionary of Social Research Methods. London: SAGE, 2006, 348 p.
Winter R., Munn-Giddings C. A Handbook for Action Research in Health and Social Care. Routledge, 2001.
Holter I.M., Schwartz-Barcott D. Action Research: What Is It? How Has It Been Used and How Can It Be UsedIn Nursing? Journal of Advanced Nursing, 1993, No. 18, pp. 298–304.
McKernan J. Curriculum Action Research: A Handbook of Methods and Resources for the Reflective Practitioner. Routledge, 2013, 2nd edition, 288 p.
Standards for Social Work Practice in Child Welfare Work Group. Developed by National Association of Social Workers. Washington, DC, NASW Press, 2013, 30 p.
Bradbury H., Reason P. Action research: An opportunity for revitalizing research purpose and practices. Qualitative Social Work, 2003, No. 2 (2), pp. 155–175.
Rubin A., Babbie E. Essential Research Methods for Social Work. Brooks/Cole Empowerment Series, 2011, 3rd edition, 416 p.
Amsden J., Van Wynsberghe R. Community mapping as a research tool with youth. Action Research, 2005, Vol.3 (4), pp. 357–381.
Shaw C., Brady L.-M., Davey C. Guidelines for Research with Children and Young People. London, NCB Research Centre, 2011, 60 p.
Hanvey L. Social inclusion research in Canada: Children and youth. Louise Hanvey. Ottawa, Canadian Councilon Social Development, 2003, 14 p.