Creative Commons License
Ця робота ліцензується за міжнародною ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Аксіологічний простір ровесників незалежності України: соціологічні виміри

81
22
Стаття(УКР)(.pdf)

Запропоновано спробу теоретичної концептуалізації цінностей ровесників незалежності України, а також здійснено апробацію теоретичних положень в емпіричних дослідженнях за участю авторів. Ровесники незалежності є верхньою віковою когортою покоління, представники якого народились у вільній Україні. Головною рядоутворюючою категорією визначено поняття “цінності покоління”. Наголошено, що в ситуації мультипарадигмальності сучасної соціології методологічно доцільною є розробка декількох варіантів концептів “цінності поколінь” відповідно до головних ліній соціологічного теоретизування, кожна з яких передбачає й відповідні методики емпіричних досліджень. Розглянуто чотири можливих дослідницьких схеми цих концептів у межах “першої”, “другої”, “третьої” соціологій (за напрацюваннями Г. Зборовського й П. Штомпки), а також виокремлено схему на основі доробку К. Мангейма. Здійснено змістове моделювання концепту “цінності поколінь” з використанням аксіологічного ядра “першої” соціології (або неокласичної, об’єктивістської за характером) метапарадигми соціологічного теоретизування з релевантною методикою кількісних емпіричних досліджень. Це дозволило апробувати теоретичні положення цього концепту при розробці методики та проведення емпіричного дослідження за участю авторів, а також здійснити порівняльний аналіз отриманої соціологічної інформації з базами даних Світового та Європейського дослідження цінностей 2020 р. (зокрема в Україні). Визначено спільні та відмінні риси аксіологічних просторів респондентів віком 29–30 років у світовому, європейському та локальному контексті, виявлено специфіку аксіологічної системи верхньої вікової когорти (ровесників) покоління, народженого у 1991–1992 рр. В результаті дослідницьких процедур отримано низку узагальнень, які дозволяють увиразнити особливості ціннісних просторів ровесників незалежності України, насамперед, щодо співвідношення матеріалістичних і пост­матеріалістичних цінностей. Загальним висновком є зафіксована амбівалентність аксі­ологічного простору тридцятирічних респондентів з ледь помітними зсувами в бік випе­редження старших поколінь у контексті домінуючої нині тенденції переходу до постматеріалістичних цінностей.

  1. Blau, P.M. (1994). Diverse views of social structure and their common denominator. In V.I. Dobrenkov (Ed.), American sociological thought (pp. 8-29). Moscow: Publishing house of MSU [in Russian]

  2. Gruzovskii, B. (2021). Ronald Inglehart. People’s motivations are changing and reshaping the world. Econs. Economic conversations. URL: https://econs.online/articles/opinions/ronald-inglkhart-kak-motivatsii-i-tsennosti-menyayut-mir/ [in Russian]

  3. Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.

  4. Yadov, V.A. (2003). Sociological research strategy. Description, explanation, understanding of social reality. Moscow: publishing and book trade center “Akademkniga”. Dobrosvet [in Russian]

  5. Boiko, V.Yu. (1991). Typology of value positions and the state of crisis consciousness. In N.I. Lapin (Ed.), Values of social groups and the crisis of society (pp. 59-73). Moscow: IF RAS [in Russian]

  6. Lapin, N.I. (2006). Anthroposocietal approach. Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii – The Journal of Sociology and Social Anthropology, IX, 3, 25-42 [in Russian]

  7. Inglehart, R. (2015). The world is changing and these changes are predictable. Forbes. URL: https://www.forbes.ru/sobytiya/obshchestvo/306145-ronald-inglkhart-mir-izmenyaetsya-i-eti-izmeneniya-predskazuemy [in Russian]

  8. Shanin, T. (2005). History of generations and generational history of Russia. Chelovek. Soobshchestvo. UpravlenieHuman. Community. Management, 3, 6-25 [in Russian]

  9. Mannheim, K. (2000). The problem of generations. In L.V. Skvortsov (Ed.), Essays on the sociology of knowledge (pp. 8-63). Moscow: INION RAS [in Russian]

  10. Boiko, V.A. (2014). The phenomenon of generation: features of sociological conceptualisation. Grani, 12, 158-162 [in Ukrainian]

  11. Kovalisko, N., Makeiev, S. (2021). Sociology of generation’s social structure. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 2, 60-74 [in Ukrainian]

  12. Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations: the history of America’s future, 1584 to 2069. New York: William Morrow and Company Inc.

  13. Krosnick, J.A., Alwin, D.F. (1989). Aging and susceptibility to attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 57 (3), 416-425.

  14. Radaev, V. (2018). They are not like us: millennials against the previous generations. URL: https://www.youtube.com/watch?v=wGhCYI9yl5k [in Russian]

  15. Svid, O., Sokurianska, L. (2017). Trends in values of Ukrainian students since independence: back to materialism? Ukrainskyi sostiolohichnyi zhurnalUkrainian Sociological Journal, 1-2, 135-139 [in Ukrainian]

  16. Nechyporenko, V.V., Gordienko, N.M. (2021). Interpretation of value dispositions of students attending Ukrainian educational and rehabilitation institutions in the context of the theory of archetypes. Ukr. socìum – Ukrainian Society, 1 (76), 92-101 [in Ukrainian]

  17. Dembitskyi, S., Sydorov, M., Pliushch, V., Sosniuk, Ye., Shalimova, O. (2019). A systemic approach to sociological research of individual values. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 3, 102-123 [in Ukrainian]

  18. Savelyev, Yu. (2019). Inclusive modernisation and contradictions of changes in value systems of Eastern European countries in the 1990s and 2000s. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 2, 70-97 [in Ukrainian]

  19. Rushchenko, I. (2020). Civilizational values of EU countries, Russia, and Ukraine (based on the expert survey). Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 2, 72-89. https://doi.org/10.15407/sociology2020.02.072 [in Ukrainian]

  20. Nagorniak, K.M. (2020). Generation X, Y and Z values in Ukraine. Ukr. socìum – Ukrainian Society, 2 (73), 110-122.

  21. Sadykova, Kh.N. (2016). Socio-cultural determination of continuity in intergenerational interaction (on the example of the population of the Tyumen region). Tyumen: Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “Industrial University of Tyumen”. URL: https://www.dissercat.com/content/sotsiokulturnaya-determinatsiya-preemstvennosti-v-mezhpokolencheskom-vzaimodeistvii-na-prime [in Russian]

  22. Zborovskyi, G. (2008). Metaparadigm model of theoretical sociology. Socis – Sociological Studies, 4, 3-15 [in Russian]

  23. Sztompka, P. (2009). The focus on everyday life: a new turn in sociology. Socis – Sociological Studies, 8, 3-13 [in Russian]

  24. Sztompka, P. (2020). Sociology. An Analysis of the society. Lviv: Kolir PRO [in Ukrainian]

  25. Inglehart, R. (1997). Postmodemity: changing values and changing Societies. Polis. Politicheskie issledovaniya – Polis. Political Studies, 4, 6-32 [in Russian]

  26. World Values Survey 2020 in Ukraine. (2020). Kyiv: Ukrainian Center for European Policy. URL: http://ucep.org.ua/doslidzhennya/world-values-survey-2020-in-ukraine.html [in Ukrainian]

  27. Golovakha, Ye. (2016). Ukrainian society: the ways of transformation Ukrainskyi sostiolohichnyi zhurnalUkrainian Sociological Journal, 19 (1-2), 26-30 [in Ukrainian]

  28. Boretska, M. (2021). European values in the axio space of modern Ukrainian youth. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 2, 24-44 [in Ukrainian]

  29. Press release “Values of Ukrainians pro et sontra reforms in Ukraine”. (2015). Kyiv: Socis. URL: http://old.socis.kiev.ua/files/Press_reliz_cinnosti.doc [in Ukrainian]

Повний текст