Баланс між підготовкою кадрів з професійно-технічною освітою та потребами національного ринку праці у робочій силі середнього професійно-кваліфікаційного рівня
Розглянуто проблеми відповідності пропозиції робочої сили певного освітнього рівня, що створює ринок освітніх послуг, та попиту, сформованого національним ринком праці. Досліджено існуючий розподіл зайнятих за рівнями освіти в Україні та виявлено, чи наявна відповідність здобутого та фактично необхідного для виконання професійних обов’язків освітньо-кваліфікаційного рівня зайнятого населення. Відповідно до цього розподілу, визначено збалансованість на національному ринку праці попиту та пропозиції працівників, які належать до груп середнього професійно-кваліфікаційного рівня. Встановлено принципи трансформації освітньої структури зайнятого населення та визначено, що загальною тенденцією для України є зміна структури зайнятого населення у бік зростання кількості осіб з вищим рівнем освіти та кардинального зменшення низькоосвіченої когорти населення. Такий дисбаланс з економічної точки зору формує проблему надлишкової освіти. Визначено, що стабільно високим залишається попит на працівників середнього професійно-кваліфікаційного рівня. В результаті ранжування даних розподілу зайнятого населення з професійно-технічною освітою за віковими групами виявлено, що поступовий перехід зайнятого населення з цим рівнем освіти до когорти осіб старшого працездатного, а відтак і непрацездатного віку, відмова молоді від зайнятості, що потребує професійно-технічної освіти, у найближчому майбутньому призведе до стрімкого скорочення групи кваліфікованих робітників з професійно-технічною освітою. Аналітична оцінка зайнятих за укрупненими професійними групами, що належать до середнього професійно-кваліфікаційного рівня, надав загальне уявлення про забезпеченість ринку праці фахівцями, які підготовлені в закладах професійно-технічної освіти. Дослідження специфіки насиченості ринку праці фахівцями певних професій дозволило сформувати перелік професій, які найбільшою мірою впливають на розбалансування попиту та пропозиції працівників середнього професійно-кваліфікаційного рівня на ринку праці України.
Balakireva, O.M., Levin, R.Ya. (2013). Value-modernizational potential of Ukrainian system of education. Ukr. socìum – Ukrainian society, 1 (44), 7-32 [in Ukrainian]
Bandur, S.I. (2013). Strategic imperatives for development of labour potential of Ukraine. Rynok pratsi ta zajniatist naselennia – Labour Market and Employment, 1, 5-9 [in Ukrainian]
Yuryk, Ya., Blyzniuk, V. (2014). The quality of the workforce as a key factor of Ukraine’s innovative development. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecasting, 1, 67-86 [in Ukrainian]
Gnybidenko, I.F. (2011). Professional training (development prospects). In L.M. Kapchenko, S.O. Tarasiuk, L.H. Avdieiev (Eds.), Topical Problems of Vocational Orientation and Vocational Training of the Population: Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference (pp. 26-41). Kyiv: IPKDSZU [in Ukrainian]
Grishnova, O.A. (2001). Innovative labor and its intellectualization as strategic vectors for the emergence of a new economy. Kyiv: Znannia [in Ukrainian]
Kolot, A.M., Herasymenko, O.O. (2013). Innovative labor and its intellectualization as strategic vectors for the emergence of a new economy. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and organization of management, 1, 6-23 [in Ukrainian]
Mantsurov, I.H., Baranyk, Z.P., Vashchaiev, S.S., Yatsenko, A.V. (2008). Balance of supply and demand in the labour market as a factor of innovative development of the Ukrainian economy. Kyiv: KNEU [in Ukrainian]
Petrova, I. (2013). Innovative labour market: trends in Ukraine. Ukraina: aspekty pratsi, 5, 3-7 [in Ukrainian]
Ilich, L.M. (2017). Structural transformations of the transitive labour market of Ukraine. Kyiv: Alerta [in Ukrainian]
Levchenko, O.M., Yanishevska, A.V. (2011). Methodical principles of forecasting demand for skilled workers in regional labour market. Efektyvna ekonomika, 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=679 [in Ukrainian]
International Standard Classification of Occupations. Structure, group definitions and correspondence tables. (2012). ISCO-08. Geneva: International Labour Office. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_172572.pdf
Freeman, R. (1976). The Overeducated American. Academic Press.