Creative Commons License
Ця робота ліцензується за міжнародною ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Роль органів державної влади Республіки Молдова у підтримці транснаціональних сімей та дітей поза увагою через трудову міграцію

11
1
Article(ENG)(.pdf)

Трудова міграція з Республіки Молдова переживає нову хвилю активізації після пандемії COVID-19, що сприяє збільшенню кількості транснаціональних сімей та дітей, які залишилися без піклування батьків. Протягом останніх 20 років міжнародна трудова міграція з Республіки Молдова досягла вражаючого рівня. Так, у 2017 р., за даними Дослідження Робочої Сили, кількість осіб, які виїхали за кордон у пошуках роботи, становила близько 319 тис. осіб, або близько 18% економічно неактивного населення віком від 15 років. Чоловіки становили 66,4%, а жінки – відповідно 33,6% від загальної кількості мігрантів. Частка осіб, які виїхали із сільської місцевості, становила 70,5%. Неофіційні джерела оцінюють масштаби трудової міграції з Республіки Молдова в 1 млн осіб. Проблеми транснаціональних сімей і дітей, які залишилися без піклування батьків внаслідок трудової міграції, вже досліджувалися в Республіці Молдова. Цьому питанню було присвячено ряд польових досліджень, а органи державної влади розробили політику та інструменти втручання, щоб якомога ефективніше розв’язати цю проблему. Сучасні дослідження стану залишених дітей стають дедалі актуальними в ситуації, коли транснаціональні сім’ї та діти, які залишилися без піклування батьків, приймають нові форми прояву та формують нові соціальні ризики. Це дослідження спрямоване на вивчення потреб транснаціональних сімей і дітей, які залишилися без піклування батьків внаслідок міграції, а також на вдосконалення законодавчої та інституційної бази у співвідношенні з подібною правовою практикою та нормами Європейського Союзу. Дослідження має на меті виявити потенціал, позитивний або негативний вплив політики щодо захисту дітей у Республіці Молдова та поінформувати транснаціональні сім’ї та представників органів державної влади про реалії та практичні аспекти трудової міграції. У цій статті викладено погляди представників громадських, центральних і місцевих органів влади, які беруть участь у дослідницькому проєкті CASTLE (мерів, соціальних працівників, спеціалістів державних установ тощо), щодо транснаціональних сімей та дітей, які залишилися без піклування батьків, в Республіці Молдова. Надано рекомендації щодо мінімізації негативних наслідків трудової міграції, зокрема розвитку соціальних послуг, необхідних для запобігання цих наслідків.

  1. Labour force in the Republic of Moldova. employment and unemployment. (2018). Chisinau: National Bureau of Statistics of the Republic of Moldova. URL: https://statistica.gov.md/public/files/publicatii_electronice/Forta_de_munca/AFM_2018_rom.pdf

  2. Labour force in the Republic of Moldova. employment and unemployment. (2018). Chisinau: National Bureau of Statistics of the Republic of Moldova. URL: https://statistica.gov.md/public/files/publicatii_electronice/Forta_de_munca/AFM_2018_rom.pdf

  3. Extended Migration Profile of the Republic of Moldova. 2009–2014: Analytical Report. (2016). Chisinau: IOM. URL: https://publications.iom.int/system/files/pdf/emp_moldova_2009_2014.pdf

  4. The Situation of Children Left Behind by Migrating Parents: Study Report. (2006). Chisinau: UNICEF, CIDDC. URL: http://www.childrenleftbehind.eu/wp-content/uploads/2011/05/2006_CRIC-UNICEF_CLB_Moldova1.pdf

  5. Statistical report on children at risk and children separated from their parents in 2021. (2022). Chisinau: Ministry of Labour and Social Protection of Moldova. URL: https://social.gov.md/wp-content/uploads/2022/10/Raport-CER-103_Copii-aflati-in-situatie-de-risc-si-copii-separati-de-parinti_-pentru-2021c-1.pdf

  6. Gorbunov, G. (2020). Children marked by parental labour migration: physical and psychosocial health. Public Health, Economics and Management in Medicine, 1 (83), 65-69.

  7. Robila, M. (2012). The impact of migration on children’s psychological and academic functioning in the Republic of Moldova. International Migration, 52 (3), 221-235.

  8. Vaculovski, D. (2017). Migration and Development: Socioeconomic Aspects: Handbook. Chisinau: IOM. URL: https://moldova.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1626/files/documents/Migra%25C8%259Bie%2520%25C8%2599i%2520dezvoltare_aspecte%2520socioeconomice.pdf

  9. The national study on the situation of children in difficulty and children whose parents are abroad. (2012). Chisinau: Ministry of Labor, Social Protection and Family.

  10. Cheianu-Andrei, D., Gramma, R., Milicenco, S., Pritcan, V., Rusnac, V., Vaculovschi, D. (2011). Specific Needs of Children and Elderly Left Behind as a Consequence of Migration. Chisinau: CEP USM. URL: https://sociopolis.md/uploads/0/images/large/110-necesit-cop-virst-en.pdf

  11. Children Without Adequate Parental Care. Assessment of legal and informal guardianship in child care and protection in the Republic of Moldova. (2015, May). Chisinau: UNICEF. URL: https://www.unicef.org/moldova/media/836/file/Children-without-adequate-parental-care-EN.pdf

  12. Gagauz, O., Buciuceanu-Vrabie, M. (2013). Children’s quality of life – an impact factor in the sustainable development of the Republic of Moldova: Social Monitor, 17. Chisinau. URL: http://www.viitorul.org/files/4292353_md_monitorul_soci_0.pdf

Повний текст