Соціальна підтримка інтеграційних практик українських ветеранів у закладах вищої освіти
Статтю присвячено дослідженню особливостей соціальної адаптації студентів-ветеранів в українських університетах. Проаналізовано мотивацію українських ветеранів до вступу до закладів вищої освіти. Виявлено основні проблеми їх соціальної адаптації до університетського середовища. Наведено деякі результати п’яти глибинних напівструктурованих інтерв’ю, проведених зі студентами-ветеранами, які навчаються в державних закладах вищої освіти Харкова. Зокрема, визначено ціннісні засади мотивації ветеранів до вступу до вітчизняних закладів вищої освіти; зазначено, що вищу освіту студенти-ветерани сприймають і як термінальну, і як інструментальну цінність. Підкреслено, що ціннісна амбівалентність вплинула на освітню мотивацію ветеранів, для яких вступ до університету є можливістю, з одного боку, стати освіченою та самореалізованою людиною (термінальна цінність), з іншого, – мати гарну заробітну плату, побудувати кар’єру, зайняти більш високе статусне положення в суспільстві (інструментальна цінність). Виявлено позитивний вплив мілітарного досвіду ветеранів на їхні навчальні практики. Наведено думку більшості респондентів стосовно того, що армія привчила їх до дисципліни, пунктуальності, зробила більш впевненими в собі. Сформульовано висновок, що мілітарний досвід сприяє розвитку у ветеранів деяких метакогнітивних навичок навчання, таких як дисципліна та пунктуальність. Розглянуто проблеми академічної інтеграції студентів-ветеранів. Підкреслено, що результати дослідження свідчать про те, що студенти-ветерани не відчувають труднощів у комунікації з іншими студентами та викладачами і не схильні до сегрегації від них. Водночас констатовано незначну залученість українських ветеранів до університетського середовища, що може бути оптимізовано за умов соціальної підтримки ветеранів у закладах вищої освіти України. Запропоновано авторську модель соціальної підтримки студентів-ветеранів в університетах України.
Schlossberg, N.K. (1981). A Model for Analyzing Human Adaptation to Transition. The Counseling Psychologist, 9, 2.
Vacchi, D. (2012). Considering Student Veterans on the Twenty-first Century College Campus. About Campus, 17 (2), 15-21.
Sokurianska, L., Bataeva, Е., Bakirov, V. (2019). Ukrainian veterans in higher education: military identity and educational practices. The Ideology and Politics Journal, 2 (13), 16-33. URL: https://www.ideopol.org/wp-content/uploads/2019/12/____ENG.%201.9.%20Sokurianska%20et%20al%20FIN.pdf
DiRamio, D., Jarvis, K. (2011). Veterans in Higher Education: when Johnny and Jane Come Marching to Campus. ASHE Higher Education Report, 37 (3), 1-144.
Hunter-Johnson, Y. (2018). Promoting Veterans in Higher Education: Motivation and Adjustments to Their Learning Environments. International Research Journal of Curriculum and Pedagogy, 4 (1), 66-79.
Mramornova, О., Kharchenko, О. (2017). Employment Problems of Veterans of Anti-Terrorist Operation (ATO) in Eastern Ukraine. Humanizację Pracy, 1 (287), 107-123.
Wheeler, H.A. (2012). Veterans’ transitions to community college: a case study. Community College Journal of Research and Practice, 36 (10): 775-792.
Zinger, L., Cohen, A. (2010). Veterans Returning from War into the Classroom: How Can Colleges Be Better Prepared to Meet Their Needs. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 3 (1), 39-52.
Lokken, J.M., Pfeffer, D., McCauley, J., Strong, C. (2009). A Statewide Approach to Creating Veteran-Friendly Campuses. New Directions for Student Services, 12, 45-54.
Francis, L.C., Kraus, A. (2012). Developing a Student Veteran Center: The Confluence of Academic and Military Cultures. About Campus, 17 (4), 11-14.
Persky, K.R., Oliver, D.E. (2010). Veterans Coming Home to the Community College: Linking Research to Practice. Community College Journal of Research and Practice, 35 (1-2), 111-120.
Woodruff, T., Kelty, R., Segal, D.R. (2006). Propensity to Serve and Motivation to Enlist Among American Combat Soldiers. Armed Forces and Society, 32 (3), 353-366.
Molina, D. (2015). Post-9/11 Military Veterans and Higher Education: Factors Associated with College Enrollment and Choice. University of California.
Perna, L.W., Titus, M.A. (2005). The Relationship Between Parental Involvement as Social Capital and College Enrollment: An Examination of Racial/Ethnic Group Differences. Journal of Higher Education, 76 (5), 485-518.
Cunningham, J. (2012). Veteran’s Post-Secondary Education: Keeping the Promise to Those Who Serve. The Hinckley Journal of Politics, 13, 14-20.
Arbenina, V., Sokurianska, L. (2012). State of Modern Students’ Educational Practices as a Socio-Cultural Barrier of Modernization of Higher Education in Ukraine. Ukrainian Sociological Journal, 1-2, 27-47 [in Ukrainian]
Arbenina, V., Sokurianska, L. (Eds.) (2012). Ukrainian students in searching of identity. Kharkiv: V.N. Karasin Kharkiv National University [in Ukrainian]
Sokurianska, L. (2006). Students on the Way to Another Society: The Value Discourse of Transition. Kharkiv: V.N. Karasin Kharkiv National University [in Russian]
Beachboard, M.R., Beachboard, J.C., Li, W., Adkison, S.R. (2011). Cohorts and Relatedness: Self-determination Theory as an Explanation of How Learning Communities Affect Educational Outcomes. Research in Higher Education, 52, 853-874.
Campbell, E. (2016). Veteran Student Success: An Evaluation of Veteran Students’ Perceptions of a Cohort Learning Model. Oregon State University. URL: https://ir.library.oregonstate.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/n009w6581
Saltiel, I.M., Russo, C.S. (2001). Cohort Programming and Learning: Improving Educational Experiences for Adult Learners. Malabar, FL: Krieger.
Mackiewicz, D.H. (2018). An Exploration of Student Veterans’ Transitions from the Military to a Two-Year Community College and Their Perceptions of Support Services and Veteran Programs. Northeastern University. URL: https://repository.library.northeastern.edu/files/neu:cj82r877n