Creative Commons License
Ця робота ліцензується за міжнародною ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Другий тур виборів Президента України: порівняння політичної свідомості різних електоральних груп

260
44
Стаття(УКР)(.pdf)

Досліджено політичну свідомість виборців В. Зеленського та П. Порошенка за такими показниками, як оцінка демократії розвинутих країн та України, авторитарні установки, установки на громадську активність, геополітичні орієнтації щодо Європейського Союзу та Російської Федерації. Додатково проаналізовано соціальне самопочуття різних електоральних груп. З’ясовано, що як виборці В. Зеленського, так і виборці П. Порошенка характеризуються значним авторитаризмом, негативізмом щодо української демократії, негативними установками щодо Російської Федерації та низьким соціальним самопочуттям. У розрізі установок на громадську активність активнішими є виборці П. Порошенка (за рахунок порівняно вищої активності в Центрі та на Сході України). Абсолютна більшість виборців П. Порошенка має позитивні геополітичні орієнтації щодо Європейського Союзу. Водночас В. Зеленського однаковою мірою підтримують і прибічники західного вектора, і його противники. У регіональному розрізі спостерігається схожість політичної свідомості виборців В. Зеленського та виборців П. Порошенка на Заході України, тоді як у Центрі на Південному Сході між ними існує значна відмінність. Проведений аналіз дозволяє дійти висновку, що передвиборча стратегія П. Порошенка була спрямована на вузький електоральний сегмент, що характеризується суттєвою гомогенністю політичної свідомості. Можливою метою цієї стратегії була не стільки перемога у президентських виборах, шанси на яку були у попереднього Президента України низькими, скільки завчасне “цементування” свого електорату для парламентських виборів. Водночас В. Зеленський об’єднав найрізноманітніші групи, що ускладнює їх утримання в полі впливу нового Президента України. З огляду на загальне незадоволення цих груп українською демократією, яке конвертується у незадоволення демократичними інститутами у цілому, діяльність Президента України стане визначальним фактором подальшого розвитку політичної культури українського суспільства.

  1. Who are those voters who chose Zelenskiy and voted for Poroshenko – sociologists gave characteristics to the electorates of both candidates. (2019). URL: https://dif.org.ua/article/khto-ti-vibortsi-yaki-obrali-zelenskogo-ta-golosuvali-za-poroshenka-sotsiologi-dali-kharakteristiki-elektoratam-obokh-kandidativ [in Ukrainian]

  2. Golovakha, Ye.I. (2005). Report on the scientific research work “Political culture of Ukrainian society: trends and patterns of development”. Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian]

  3. Dembitskyi, S. (2018). Design, validation and interpretation of the sociological test “Types of political culture – II”. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 1, 25-45 [in Ukrainian]

  4. Dembitskyi, S. (2018). Measurement of geopolitical orientations in Ukraine: construction of sociological tests “RF-geopol” and “EU-geopol”. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 4, 105-134 [in Ukrainian]

  5. Golovakha, E., Panina, N. (1997). Integral index of social well-being (IISW): designing and applying a sociological test in mass surveys. Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian]

  6. Dembitskyi, S. (2017). Integral index of social well-being: an alternative approach. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing – Sociology: theory, methods, marketing, 4, 109-129 [in Ukrainian]

  7. Evhen Golovakha – Zelenskiy phenomenon – a kind of an “electoral Maidan”. (2019, April 18). Ukrainska Pravda. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2019/04/18/7212520/ [in Ukrainian]

Повний текст